مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

افکار منفی چه در مورد بیماری باشد یا مرگ و میر چندان خوشایند نیست و می‌تواند آزاردهنده‌تر از روبه‌رو شدن با خود بیماری باشد. همه گیرشدن بیماری کرونا موضوعی است که این روزها اغلب مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برای آنها سبب اضطراب و دل‌مشغولی شده است.

مبارزه با کرونا

همشهری آنلاین- نجمه ‌احمدبیگی: این روزها سراسر جهان درگیر پدیده  ویروس کرونا و این میهمان ناخوانده شده است. میهمانی که نفس را در سینه‌ها حبس کرده و قصد رفتن هم ندارد. در این میانه مسائلی هست که گاه حال آدم را بد می‌کند و گاه خوب.

آن‌هایی که رفتار و عملکردشان غم به چهره می‌آورد چند دسته‌اند؛ افرادی که هر چند تعدادشان کم است اما حال بد ما را خراب‌تر می‌کنند.

یکی آن دسته از مردم که تعطیلی کرونایی را فرصتی برای گشت‌وگذار می‌دانند و سوار برخودروهایشان به این طرف و آن طرف سفر می‌کنند و خود عاملی هستند برای پخش این ویروس مرگبار.

دسته دیگر کسانی هستند که در این گیرودار نبرد با ویروس کرونا از نیاز مردم به وسایل ضروری از ماسک و دارو و لوازم ضدعفونی‌کننده گرفته تا مواد خوراکی سوء‌استفاده کرده و از این فرصت برای چپاول جیب مردم استفاده می‌کنند و به قول معروف از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. و این فقط مختص یه ایران هم نیست.

برخی دیگر نیز با بی‌مبالاتی ماسک و دستمال استفاده‌شده را در کوچه و خیابان رها می‌کنند و به رعایت مسائل بهداشتی بی‌توجه هستند.

البته مردمان خیر و نیکوکار هم در کشور بسیار هستند که به فکر دیگران باشند و از این فرصت پیش آمده برای کار خیر و رفتارهای نوع‌دوستانه بهره ببرند.

به عنوان نمونه خیر و نیک اندیشی که در این وضعیت بحرانی با هزینه شخصی‌اش آزمایشگاه تخصصی برای تشخیص بیماری کرونا برپا می‌کند یا خبرنگاری که با تهیه چند ماسک و پخش آن به نیازمندان خود را بی‌نصیب از کار خیر نمی‌گذارد. ای کاش بتوانیم در این موقعیت حساس و بحرانی روحیه همزیستی و نوع‌دوستی را بالا ببریم.

این روزها جو روانی و منفی که برای این بیماری ایجاد شده است بدتر از خود بیماری است. ویروس کرونا بیش از آن‌چه خطرناک باشد، جو روانی ایجاد شده ناشی از آن و بازی با روح و روان مردم،  خطرناک‌تر جلوه‌اش داده است.

در حالی که می‌بینیم مواردی از کرونا در کشور مشاهده شده و وزارت بهداشت و درمان همچنان اقدامات و تدابیر لازم را برای کاهش خطر ناشی از این بیماری در سطح کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها به کار گرفته‌ اما جو روانی ایجاد شده سلامت روح و روان مردم را به خطر انداخته است. البته درخصوص برخی کارهای انجام‌شده و نشده، نقدهایی نیز به وزارت بهداشت و برخی دستگاه‌ها وارد است که باید در جای خودش به آن‌ها پرداخت.

به اعتقاد روانشناسان، استرس شهروندان را برای ابتلای به انواع بیماری‌ها آماده می‌کند. مردم باید مراقب حالت‌های روحی و روانی خود باشند. این روزها اغلب مردم نکات بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنند اما رفتاری مملو از نگرانی و اضطراب دارند و عده‌ای هم هیچ توجهی به بیماری ندارند. در واقع هر دو گروه موجب می‌شوند هم بیماری شیوع یابد و هم سلامت روانی خانواده‌ها و جامعه با خطر مواجه شود.

روانشناسان همچنین تاکید می‌کنند که استرس را به کودکان منتقل نکنیم این استرس می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر روحی به کودکان منتقل و روحیه آنها را به شدت ضعیف کند. باید آموزش مناسب به کودکان و سایر اقشار جامعه داده شود و از رفتار احساسی پرهیز شود.

این را بدانیم که واکنش همه افراد به استرس یکسان نیست و در صورتی‌که رفتار اشتباه و تزریق استرس به جامعه ادامه یابد شاهد بیماری‌های متفاوتی در افراد خواهیم بود.

کد خبر 488469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha